امروز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت سال 1386 هجری شمسی مقارن با چهاردهم ربیع الثانی سال 1428 هجری قمری و برابر با دوم می سال 2007 میلادی.

شهادت استاد شهید مرتضی مطهری :
 

درچنین روزی درسال1361 ه ش استاد شهید مرتضی مطهری به درجه رفیع شهاد ت نایل آمد . استاد مطهری درسال 1298 هجری شمسی دیده به جهان گشود . مرتضی پس از کسب معارف نخستین درمدرسه فیضیه قم به فراگیری علوم مختلفه اسلامی نزد استادان بزرگی چون حضرات آیات  صدوقی، مرعشی نجفی سید صدر الدین صدر، سید محمد رضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت، سید محمد محقق یزدی ـ معروف به داماد ـ انگجی و میرزا مهدی آشتیانی پرداخت. همچنین  استاد ایشان درعلوم فلسفی وعقلی امام خمینی ( ره) و استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی  بود . استاد مطهری پس از آن به تدریس علوم و معارف اسلامی در حوزه ها ومدارس علمی پرداخت . وی درسال 1331 ه ش  با دختر آیت  الله روحانی (ره) ازدواج کرد وپس از آن راهی تهران شد . ایشان درتهران درمدرسه مروی به بحث های مختلف علمی می پرداخت ودراین مسیرازهیچ کوششی فروگذار نکرد. آن عالم ربانی دوسال بعد ، تدریس دردانشگاه تهران دانشکدة معقول ومنقول را آغاز کرد ودردوره‎های لیسانس ، فوق لیسانس  دکترا به تدریس فلسفه می پرداخت. ایشان دراین مسیرودرطریق نشر معارف بلند اسلامی شیوه ای جوان پسند وهمراه با استدلال را برگزید و اصل را برطرح شبهات عقلی وپاسخ گویی برآنها نهاد. با گسترش اندیشه مارکسیسم درمیان جوانان ایرانی وبه ویژه دانشگاه ها، استاد مطهری نیزدراین مسیربه بررسی مفاهیمی چون علل گرایش به مادّیگری ، فلسفة تاریخ ، مقدمه‎ای برجهان بینی اسلامی وماتریالیسم درایران پرداخت وسعی کرد با استدلال بین درمقابل شکاکین بایستد . ایشان درهمین دوره به نگارش یک دوره کتب علوم اسلامی در زمینه های مختلف مشغول شدند که درنوع خود یک دایره المعارف اسلامی است . مقدمه‎ای برجهان بینی اسلامی، آشنایی با قرآن، اسلام و مقتضیات زمان، انسان کامل، پیرامون انقلاب اسلامی، پیرامون جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت دراسلام، توحید، نبوت، معاد، حماسة حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران، عدل الهی، داستان راستان، سیری در نهج البلاغه، سیری در سیرة نبوی، سیری در سیرة ائمة اطهار ـ علیهم السلام ـ، شرح مبسوط منظومه، علل گرایش به مادّیگری، فطرت، فلسفة اخلاق، فلسفه تاریخ، گفتارهای معنوی، مسأله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و قیام و انقلاب مهدی (عج) ، شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجة الاسلام شیخ محمد تقی شریعتمداری)، آشنایی با قرآن (جلدهای 5 تا 15)، فلسفة تاریخ (جلدهای 2 تا 4)، مسألة بردگی در اسلام، پانزده گفتار، توکل و رضا، انسان شناسی، حاشیه بر تفسیر المیزان و...از جمله این آثار است . ایشان همچنین به دلیل سخنرانی هایی که علیه رژیم پهلوی بیان می کردند بارها مورد اذیت و آزار عمال این رژیم قرار گرفتند که از آن میان می توان به زندان و حبس ایشان اشاره کرد . کوردلان منافق اما پس از انقلاب اسلامی حضور مشعشع  آن عالم فرزانه را برنتافتند و در  شب چهارشنبه دوازدهم  اردیبهشت 1358، ساعت بیست و دو و بیست دقیقه، استاد مطهری به وسیلة جوانی فریب خورده از اعضای گروهک سیاسی و منافق «فرقان» به شهادت رسید .

روزمعلم :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز معلم درجمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می شود . دراین روزدانش آموزان با برپایی آیین های ویژه مقام معلم را گرامی می دارند چراکه معلمی را شغل انبیا تلقی می کنند .

تولد جان گالت :
در چنین روزی در سال 1779 میلادی گالت نویسنده مشهور اسکاتلندی به دنیا آمد . «لاوری تود » عنوان مهمترین اثر اوست .

 

در گذشت ویلیام موریس :
در چنین روزی در سال 1896میلادی ،  ویلیام موریس شاعر، نقاش و نمایشنامه نویس انگلیسی دار فانی را وداع گفت .
موریس در اشعار خود به مسایل اجتماعی می پردازد .

در گذشت آلفرد وبر :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی وبر اقتصاد دان و جامعه شناس مشهور آلمانی دیده از جهان فروبست . وی در سن هشتاد و نه سالگی در گذشت .
 
آغاز سلطنت ملک فیصل دوم :
در چنین روزی در سال 1953میلادی ملک فیصل دوم پادشاه عراق شد .  پس از اندی یک نظامی با نام عبدالکریم قاسم ضمن یک  کودتای نظامی،قدرت را در این کشور به دست گرفت و ملک فیصل را اعدام کرد .

شورش در اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1808 میلادی شوروش عمومی در اسپانیا علیه اشغال مناطق مختلف این کشور توسط نیروهای فرانسوی آغاز شد .
 
در گذشت لئوناردو داوینچی :
 درچنین روزی درسال1519میلادی  لئوناردو داوینچی یکی ازبزرگترین نقاشان ومجسمه سازان ایتالیایی دیده ازجهان فروبست . این مهندس ، نقاش ودانشمند معروف ایتالیایی در فلورانس متولد شد.وی مجسمه سازی  را از استادان فن آموخت و سپس به میلان رفت.پس از بازگشت به فلورانس در مدت چهار  سال تابلوی معروف مونالیزا را خلق کرد.شام آخر از دیگر آثار مشهور اوست . او همچنین برای نخستین بار در تاریخ پلان اولیه هواپیما را طراحی کرد . از او آثار و نقشه های معماری چندی نیز باقی مانده است .

 

 

58/02/12

انتشار اطلاعیه سازمانها و كانونهای موسوم به " خلق عرب " در حمایت از آیت الله شبیرخاقانی و عزل فوری مدنی از سمت استانداری خوزستان .

ترور آیت الله مرتضی مطهری ( عضو شورای انقلاب ) به دست گروه فرقان .

پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیت الله مرتضی مطهری و اعلام عزای عمومی . پیام شورای انقلاب به مناسبت شهادت آیت الله مطهری عضو این شورا و تاكید بر تلاش بی وقفه برای به ثمر رساندن انقلاب .

اعلام مواضع حزب جمهوری اسلامی ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، حزب جمهوری خلق مسلمان ، نهضت آزادی ، سازمان مجاهدین خلق ، سازمان چریكهای فدایی خلق ، حزب توده ، سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر ، سازمان انقلابی و جبهه ملّی دربارة ترور آیت الله مطهری .

بیانیه جنبش مسلمانان مبارز در تشریح دیدگاههای فكری و سیاسی خود : پیروزی زودرس انقلاب و ضعف كادرها ؛ ارتش تصفیه نشده پایگاه آمریكا است ، خودمختاری اقوام در امور داخلی در عین متابعت از ضوابط مشترك فرهنگ اسلامی .

دعوت " معلمان پیشگام تهران " - وابسته به سازمان چریكهای فدایی - از معلمان كشور به شركت در مراسم این سازمان كه برای بزرگداشت مقام معلم در روز 12/2/1358 برگزار می شود .

گزارش قرارگاه سیا در تهران با قید " بكلی سری " درباره چگونگی تبادل اطلاعات با آیت الله شریعتمداری و گزارش رادیو آمریكا از تصمیم گیری كنگره آن كشور مبنی بر خرید چهار فروند كشتی جنگ سفارش داده شده از زمان شاه كه قرارداد آن به دستور نظام جدید لغو شده است . .

60/02/12

آزادسازی جنگ حاجیان محور گیلانغرب

64/02/12
هاشمی: این مقدار فشار در تاریخ جنگ ( بر ما) بی‌سابقه است. این فشارها از لحاظ نظامی نیست بلكه بیشتر از لحاظ سیاسی است.

اعتراف منابع آمریكایی مبنی بر انتقال هواپیماهای آواكس از پایگاههای هوایی ظهران در عربستان به پایگاه حبانیه بزرگترین پایگاه هوایی عراق.

Logo
https://old.aviny.com/News/86/02/12/01.aspx?&mode=print