نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران در واکنش به سلسله گزارش‌های مربوط به جانبازان

همانطور که پیش از این در گزارش مورخ ششم تیرماه گفته شد ، انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به وضعیت اسفبار ایثارگران در روزهایی که شور و حال انتخابات رو به افزایش بود ، برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده مغرضان در جهت تشویش اذهان عمومی و نیز حفظ شور و نشاط انتخابات ، متوقف گردید .

در همان ایام نامه‌ای از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به خبرگزاری مهر ارسال شد که علاوه بر تعجب و حیرت ، موجب تأسف و تأثر بود . نامه‌ای که مشخص می‌کرد بنیاد - در موضعی کاملا تعصبی - نه تنها به اصل موضوع که همان معضلات و مشکلات جانبازان است توجهی ندارد ، بلکه از هر وسیله و امکانی برای توجیه عملکرد خود استفاده می‌کند . حتی اگر این وسیله وارد کردن تهمت و افترا باشد .

البته پیش از این در اولین جوابیه بنیاد نمونه‌ای از این برخورد را شاهد بودیم . اما همچنان باور و پذیرش آن برایمان سنگین بود . اینکه تعصب سیستمی و اداری نهاد متولی امور ایثارگران تا آنجا پیش رود که آبروی ایثارگران را فدای آبروی خود کند و اینکه یک جانباز در مظان اتهام به دروغگویی قرار گیرد تا عملکرد متولیان امر توجیه شود ، موضوع پیش‌پا افتاده‌ای نبود که بتوان براحتی با آن کنار آمد .

بر همین اساس سعی کردیم لب فرو بندیم و سخنی نگوییم شاید که این موضوع در حد گمان باقی بماند . و انتظار داشتیم با انتشار پاسخ «مهر» به اولین جوابیه روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، متولیان امر متوجه قبح برخورد خود شده و راهی صواب در پیش گیرند . که متأسفانه این انتظار نتیجه‌ای نداد و نامه بنیاد از راه رسید .

در ابتدای امر سعی بر آن بود به این موضوع پرداخته نشود ، مبادا مشکلات و معضلات زندگی ایثارگران در هیاهوی یک حرکت نسنجیده - همچنان لاینحل – گم شود . چرا که «مهر» - همانگونه که در پاسخ به اولین جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران گذشت - همچنان بر این باور بود ، که « به هیچ وجه قصد تخطئه و زیر سؤال بردن هیچیک از نهادها و سازمان‌های خدمتگزار ملت و مردم را نداشته و ندارد . و در این راستا منکر خدمات ارائه شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز نمی‌باشد . لکن این به معنی آن نیست که از نقص‌ها و کاستی‌ها ، ضعف‌ها و کوتاهی‌ها چشم پوشی شود . خصوصا اگر موضوع کسانی درمیان باشد که به فرموده معمار بزرگ انقلاب ، حضرت امام راحل (ره) هرچه انقلاب اسلامی دارد از برکت مجاهدت آنهاست . این جمله معروف حضرت امام (ره) در سربرگ نامه‌های بنیاد - حتی جوابیه‌ای که به دفتر خبرگزاری ارسال شد - به چشم می‌خورد . » ( بند 4 پاسخ به اولین جوابیه بنیاد شهید )

و نیز یادآوری می‌شود « خواسته قلبی همه ماست که آنچه در گوشه و کنار از وضعیت اسفبار زندگی و مشکلات عدیده برخی از جانبازان و ایثارگران می‌بینیم و می‌شنویم صحت نداشته باشد و همه این عزیزان در شرایط مناسبی به سر ببرند. هیچ یک از اخباری که در این زمینه منتشر شد، ما را و خوانندگان خبر را خوشحال نساخته است . ولی چه باید کرد که چشم بستن به روی مشکلات و ندیدن حقایق تلخ موجب حل و حلاوت آنها نمی‌شود .» ( بند 5 پاسخ به اولین جوابیه بنیاد شهید )

علاوه بر این با رایزنی‌های متعدد و از راه‌های گوناگون ، نهایت تلاش انجام گرفت تا از انتشار این نامه و ضمایم آن – که طبیعتا پاسخ «مهر» و اخبار مربوطه آن را به همراه داشت – جلوگیری شود . لکن تماس‌های مکرر روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران و اصرار شدید بر انتشار این نامه ما را از حصول نتیجه ناامید ساخت . اگرچه پی‌گیری‌ها متوقف نگردید .

حتی در تماس‌های اولیه این نکته تذکر داده شد که نامه مذکور نمی‌تواند در حکم جوابیه تلقی شود و بهتر است بنیاد از درخواست انتشار این نامه صرف نظر کرده و مطالب خود را در قالب یک جوابیه تنظیم و به خبرگزاری ارسال نماید . اما این هم پذیرفته نشد.

در گام بعدی با احتمال اینکه ممکن است این بی‌احتیاطی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها از سوی رده‌های پائین‌تر مدیریتی بنیاد صورت گرفته باشد ، مدیرعامل خبرگزاری مهر طی نامه‌ای ، رسماً از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران دعوت کرد تا در نشستی صمیمانه به بررسی معضلات و مشکلات ایثارگران و نیز ابهامات موجود در آن پرداخته و متذکر شد که انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به جانبازان با رویکرد بررسی مشکلات ایثارگران و راه حل های موجود ، به دور از هرگونه اغراض شخصی و مقاصد سیاسی صورت می‌گیرد.

ولی متأسفانه پاسخ مناسبی دریافت نگردید . مضافا اینکه تماس‌های روابط عمومی حکایت از آن داشت که بجای ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران ، مسئول روابط عمومی برای ملاقات تعیین شده است . این درحالی است که جوابیه ناصواب اول بنیاد شهید و همچنین نامه شبهه انگیز مورد بحث  ، هردو از سوی مسئول روابط عمومی صادر گردیده بود .

با اینحال علیرغم اصرار و پافشاری شدید بنیاد ، از انتشار این اخبار در اوج شور و حال انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری خودداری شد . اگرچه تماس‌های بنیاد قطع نشد و در نخستین روزهای پس از انتخابات ما را بر آن داشت تا وعده از سرگیری انتشار اخبار جانبازان روی خروجی «خبرگزاری مهر» قرار گیرد . و امروز بالاجبار سرآغاز مجموعه جدید گزارش‌های مذکور ، این نامه شد .

و اما متن نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران عینا به شرح ذیل است :

احتراما پیرو انتشار سلسله گفتگوهای آن خبرگزای با ایثارگران عزیز که در آنها پیرامون عدم رسیدگی به وضعیت معیشتی ، رفاهی و درمانی ایثارگران ، انتقاداتی تند صورت گرفته بود به اطلاع می‌رساند :
با عنایت به بررسی‌های به عمل آمده از سوی این بنیاد مشخص شد که متأسفانه مطالب نقل قول شده از سوی آن خبرگزاری تحریف شده است .

طی بررسی انجام شده مشخص گردید که روز جمعه 9 اردیبهشت ماه سال جاری ، گروهی از خبرنگاران خبرگزاری مهر با عنوان مجعول و ساختگی « خبرنگاران صدا و سیما » به منازل مسکونی این جانبازان واقع در شهرک قائمیه اسلامشهر مراجعه کرده و از ایشان خواسته‌اند تا مشکلاتشان را مطرح نمایند تا نسبت به حل آنان اقدام شود .

نکته قابل توجه اینست که خبرنگاران این خبرگزاری با زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای و با وارونه نمایی حقایق ، نقل قول‌های مصاحبه شوندگان را به میل خود تغییر داده و با اغراق و بزرگ‌نمایی ، مسایل و مشکلات این عزیزان را به بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت داده و با حذف وظایف انجام شده از سوی نهادهای مسئول ، تعمداً به سیاه‌نمایی فعالیت‌ها پرداخته و از طریق انعکاس در خبرگزاری و استفاده برخی از روزنامه‌ها آن را در اختیار افکار عمومی قرار داده‌اند .

علیهذا جانبازان یاد شده طی مراجعه به بنیاد ، ضمن گلایه از عدم صداقت خبرگزاری مهر در انتشار صحبت‌هایشان ، انعکاس وارونه مطالب مطروحه از سوی خبرگزاری مهر را ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بی‌حرمتی به شأن والای جانبازان دانستند و ضمن نگارش تکذیبیه ، با اشاره به ریز موارد تحریف شده ، خواستار درج تکذیبیه خود توسط خبرگزاری مذکور شدند .

لازم به ذکر است تصویر تکذیبیه جانبازان مذکور جهت انتشار از سوی آن خبرگزاری ارسال می‌گردد . همچنین اصل تکذیبیه و فیلم مصاحبه با دو تن از این جانبازان به نام‌های « حسن حسنی نائینی » و « محمد جعفرپور » که مطالب منتسب به آنها به ترتیب با عناوین « جانباز 30% مسافرکش موتوری» در تاریخ 14/2/84 و « جانباز 40% تا اتفاقی نیفتد سراغ ما نمی‌آیند » در تاریخ 15/2/84 منعکس شده ، جهت ارائه به افکار عمومی در این اداره کل نگهداری می‌شود .

امید است خبرنگاران آن خبرگزاری محترم با دقت نظر بیشتر ، رعایت اخلاق رسانه‌ای و حسن همکاری از سیاه‌نمایی نسبت به نهادهای خدمتگزار و انقلابی در این برهه حساس تاریخی پرهیز نمود و مصلحت نظام را بر غرض ورزی‌های شخصی یا گروهی ارجح بدانند .

مسعود توانا
مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی و بین الملل

 

متن ضمائم نامه بنیاد شهید که به دست خط دو تن از جانبازان می‌باشد بدون هیچ کم و کاستی – حتی ویرایش کلمات و تصحیح اغلاط املایی و اضافه کردن یک نقطه یا ویرگول – به شرح ذیل است :

  

بسمه تعالی
اینجانب حسن حسنی نائینی متولد 1341 جانباز 30% درصد که دارای همسر و 2 فرزند می‌باشم نسبت به مطالب نوشته شده و درج شده که در مورخ 15/2/84 در اینترنت خبرگزاری مهر از قول اینجانب اعلام شده بدینوسیله اعتراض خودم را به اطلاع می‌رسانم
- اولا من به آنها گفتم چند روز مشکل برق داشتیم یعنی اینکه ما اینجا آمدیم امکاناتی نبود مثل خیابانی که خاکی باشد و الان آباده شده که اینها این مطلب را بد عنوان کرده‌اند . این مشکلات بیاری خدا با همکاری بنیاد جانبازان حل شده است
دوّمن در ضمن من به آنها گفتم جانباز 30 درصد می‌باشم که چهار بار مجروح شدم یکبارش موج گرفتگی می‌باشد ولی برخلاف صحبت من گفته‌اند 30 درصد اعصاب روان می‌باشم
3 – در بیمارستان ساسان بمن حقیر خداوند فرزند دوّمی که پسر می‌باشد داد که در بیمارستان مشکل داشتم که مقداری داد و فریاد زدم و بلاخره با کمک مالی بنیاد توانستم مشکل خود را حل کنم
4 – در ضمن گفتم تعدادی از جانبازان توانائی پرداختن قسط ندارند ولی من خودم از این افراد می‌باشم ولی تابحال پرداخت کرده‌ام و از بدهی بسیار متنفر هستم و مسؤلان در جریان می‌باشند ولی شما از قول من نوشته‌اید اکثر جانبازان مشکل دارند
من انتظار نداشتم خبرنگاران که خود را به عنوان خبرنگار صدا و سیما معرفی کردند از صحبتهای من استفاده کرده‌اند و به نفع خودشان نوشته‌اند که من جانباز و دیگر همرضمانم و نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند من حقیر مخلص نظام و رهبری و ملّت خوب و وفادار هستم چرا باید خبرنگارانی که خود را از ما و ملت می‌دانند چنین مطلبی پس و پیش بگویند
تقاضا دارم مطالب من حقیر را ضمن اصلاح چاپ فرمائید .
حسن حسنی نائینی : فرزند احمد : متولّد 1341
جانباز 30% درصد دارای همسر و دو فرزند

  

بسمه تعالی
خبرگزاری مهر
در تاریخ 9/2/84 خبرنگارهای شما با عنوان خبرنگار صدا و سیما و با قول اینکه آمدن تا مشکل مرا حل کنند
به خانه من آمدن و از من خواستند حرفهای بزنند تا آنها را به مسولین برسانند ولی از اعتماد من جانباز که از جانم بخاطر حفظ نظام و مردم گذشتم سوء استفاده کردید و حرفهای مرا آنجور دوست داشتید تغییر داده‌اید
1_ در مورد هزینه درمان بنده در سال 84 و سالهای قبل اصلا هزینه درمانی از جیب خودم برای خودم نداده‌ام و همه را بنیاد داده است .
2 – در مورد پول نزولی اصلاً در عمرم پول نزولی نگرفته‌ام  شما گفتند بخاطر خانه گرفته‌ام.
3 – من از منزل مسکونی که بنیاد داده است راضی هستم
4 – من جانباز 40% اعصاب روان نیستم و 20% بنده اعصاب روان می‌باشم. از شما می‌خواهم که با آبروی من جانباز بیشتر از این بازی نکنید و جواب مرا چاپ کنید بنده مدیون مسئولین نظام و بنیاد جانبازان هستم تا قیام و قیامت و دعاگوئی رهبر عزیز و مسولین زحمت نظام هستیم و از شما توقع ندارم که با این کارها مسولین نظام را زیر سوال ببرید ضمن اینکه باید بگوییم که از زبان همسر من حرفها را زده‌اید که ایشان هم می‌گویند
آن حرفهای را که شما نوشته‌اید همانهایی نبود است که من گفتم و شما آن را به میل خودتان تغییر داده‌اید والسلام
2301456791
-----------
/2/780/2/ م
شماره شناسنامه 4762 صادره از تهران


«خبرگزاری مهر» از جانبازان حسن نائینی و محمد جعفرپور بدلیل عدم امکان اصلاح و ویرایش مطالب ایشان در این خبر ، با توجه به شرایط خاص آن ،  پوزش خواسته بود.

 

اما واقعیت و اصل ماجرا چیست ؟!

Logo
https://old.aviny.com/News/84/04/14/04.aspx?&mode=print