شهید آوینی

 

استاد نصرالله مردانی ، شاعر بلندآوازه انقلاب اسلامی ، پس از تحمل مدت ها بیماری ، صبح دیروز در کربلا دعوت حق را لبیک گفت.

زنده‎ یاد مـردانی كه‎‎ از سال‎ گذشته از بیماری‎ جان كاهـی‎ رنـج‎ می‎ برد سرانجام‎ پس‎ از آنكه‎‎ روز شنبه ایـن‎ هفته‎‎ به اصرار خـود عـازم‎ كـربـلا شـد روز سه‎‎‎ شنبه 19 اسفنـد پـس‎ از زیـارت‎ بـارگـاه ملكوتی‎ حضرت‎ اباعبدالله ‎الحسین‎ و عـلمـدار كربلا حضرت‎ ابوالفضل ‎العباس‎ علیهم ‎‎السـلام در شهرمقدس‎ كربلا جان‎‎‎ به‎ جان آفرین تسلیم‎ كرد.
شعر او در 25 سال گذشته سرود محافل ادبی و دینی جامعه ما بود. مردانی که بیشتر به غزلسرایی حماسی شهرت داشت ، در طول زندگی 56ساله خود شعر هایش را در چندین کتاب با نام های : «خون نامه خاک ، ستیغ سخن ، آتش نی ، قیام نور ، قانون عشق ، سمند صاعقه و چهارده نور ازلی» به چاپ رساند. علاوه بر این تصحیح دیوان حافظ و تالیف کتابهای «گل باغ آشنایی و شهیدان شاعر و منظومه شهادت» نیز از دیگر آثار اوست

وی‎ همچنین‎‎ دیوان حافـظ را تصـحیـح‎ كـرد و كتابهای‎‎ دیگری از جمله‎ گل‎ باغ آشنـایـی‎ , شهیدان‎ شاعـر و منـظومـه‎ شهـادت‎ از آثـار اوست‎. نصرالله‎ مردانی‎‎ از آغاز انقلاب‎ اسلامی, طبع‎ موزون‎ و قریحه‎ سـرشـار خـود را در خـدمـت‎ ارزشهای‎ اسلامي‎ و انقلاب‎ و نیز دفاع مقدس‎ و منبرهای‎ اهل‎ بیت‎‎ علیهم‎‎ السلام به‎ كارگـرفـت به‎‎‎ طوری‎ كه اشعار مردانی‎ در 25 سال‎ گذشته سرود محافل‎ ادبی‎‎ و دینی جامعه‎ بود.
پیكر این‎ شاعر آزاده‎ و گرانقدر ساعت‎‎ هشـت و نیم‎ صبـح‎ پنجشنبه‎ 21 اسفند با حضور اهل‎ ادب‎ و هنـر و دوستان‎‎ و آشنایان بـه‎‎ ویـژه مردم‎ قدرشناس‎ ازمقابل‎ تالار وحدت‎ تشییـع‎ و برای‎‎ خاكسپاری به‎ كازرون‎ منتقل‎ خواهد شد.

نصرالله مردانی» - شاعر معاصر - که از چندی پیش به بیماری سرطان مبتلا شده و از بیمارستانی در تهران ، با هماهنگی های انجام شده ، برای زیارت به عتبات عالیات عراق عازم شده بود ، صبح دیروز پس از زیارت بارگاه ملکوتی محبوبانش : حسین بن علی (ع) و عباس بن علی (ع) ، درگذشت.
پیکر وی که به همراه همسر و دامادش به این سفر زیارتی رهسپار شده بود ، امروز به تهران می رسد و در ساعت 30/8 روز پنجشنبه 21/12/82 از مقابل تالار وحدت بنیاد رودکی ، تشییع و برای خاکسپاری به کازرون منتقل خواهد شد. نصرالله مردانی که در سال 1326 در کازرون متولد شده بود، از آغاز انقلاب اسلامی طبع موزون و قریحه سرشار خود را در خدمت ارزشهای اسلامی و انقلاب و دفاع مقدس و منابر اهل بیت علیهم السلام به کار گرفت.

کتاب خون نامه او ، کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی شناخته شد و خود او نیز در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار مورد تقدیر قرار گرفت. روزنامه «جام جم» درگذشت شاعر حماسه ها و غزلسرای معاصر را به جامعه ادبی ایران تسلیت می گوید.

ضایعه درگذشت این شاعر بلند آوازه انقلابی را به خانواده محترم و به جامعه فرهنگ و ادب و دوستداران شعر ولایی تسلیت عرض می نماییم .

 

چراغ غزل


گفتى كه من از روز ازل سوخته بودم با داغ چراغ غزل افروخته بودم

آرى من از آن بارقه كوكب چشمت دلسوخته، دلسوخته، دلسوخته بودم

با یاد نگاه تو چراغ سحرى را بر قله خورشید برافروخته بودم

چون لاله به صحراى جنون با تب عشقت پیراهنى از شعله به تن دوخته بودم

پروانه صفت در سفر سوختن اى شمع از تو غزل سوختن آموخته بودم

بر باد شد از جور تو آن كوه تحمل كه اندر گذر حادثه اندوخته بودم

رفتى و به دنبال تو تا صبح قیامت بر باغ نظر دیده جان دوخته بودم

 

برموج شکسته

 

بردوش زمانه لحظه ها سنگین بود

    خورشید و زمین و آسمان غمگین بود

از خون و گل وشکوفه تابوت شهید

بر موج بلند دست ها رنگین بود

 

 

در عاشقی دیوانه باید شدن ....

من واژگون ، من واژگون ، من واژگون رقصیده ام
من بی سر و بی دست و پا در خواب خون رقصیده ام

منظومه ای از آتشم ، آتشفشانی  سرکشم
در کهکشانی بی نشان ، خورشید گون رقصیده ام

میلاد بی آغاز من ، هرگز نمی داند کسی
من پیر تاریخم که بر بام قرون رقصیده ام

فردای نا پیدای من ، پیداست در سیمای من
این سان که با فردائیان ، در خود کنون رقصیده ام

ای عاقلان ، در عاشقی ، دیوانه می باید شدن
من با بلوغ عقل در اوج جنون رقصیده ام

میلاد دانایی منم ، پرواز بینایی منم
من در عروجی جاودان ، از حد فزون رقصیده ام

پیراهن تن پاره کن ، عریانی جان را ببین
من در جهان دیگری از خود برون رقصیده ام

با رقص من در آسمان ، رقص تمام اختران
من بر بلندای زمان ، بنگر که چون رقصیده ام

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo