شهید آوینی

 

 

 

مدیر كتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی:

بعضی مواقع آرزو می‌كنم ای كاش این كتابخانه در كشوری دیگر مي‌بود؛ تا ارزش و اعتباری برای آن قایل بودند

مدتهاست كه منتظر افتتاح ساختمان جدید كتابخانه مرعشی نجفی هستیم، با وجود اینكه دو سال است كار ساخت و ساز و تكمیل تجهیزات آن به پایان رسیده، اما تاكنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
نظر به اینكه این كتابخانه سومین كتابخانه خاورمیانه پس از كتابخانه سلاطین در استانبول و دارالكتب قاهره مي‌باشد، دارای یك میلیون جلد كتاب چاپی به بیش از 50 زبان دنیا و 65 هزار عنوان نسخه خطی است و با بیش از چهارصد كتابخانه بزرگ دنیا تبادل اطلاعات دارد و در داخل نیز 35 هزار عضو به طور رایگان از آن استفاده مي‌كنند؛ اما اكنون ساختمان جدید آن بي‌استفاده مانده است.
سیدمحمود مرعشی نجفی ـ مدیر كتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قم ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علت این امر گفت: از آنجایی كه ساختمان فعلی جوابگوی نیازهای مراجعه كنندگان نبود، در سال 67 حضرت امام (ره) بنده را احضار كردند و فرمودند: اینها آبروی حوزه و تشییع مي‌باشد و شرق‌شناسان توجه خاصی به این مكان دارند، باید كتابخانه توسعه یابد، و دولت را موظف كردند امكانات لازم را فراهم كرد، ساختمان جدید با زیر بنای یك هزار متر در تیرماه 69 كلنگ زده شد، و اكنون دو سال است به‌رغم پیگیري‌ها، به علت مشكلات مالی و همكاری نكردن مسؤولان، افتتاح نشده است؛ به‌طوریكه دو سال است حداقل منتظر حضور شخص رییس جمهور برای مراسم افتتاح مي‌باشیم و این از نظر بنده جالب و واقعا در خور تامل است. اگر رییس جمهور برای افتتاح نیاید، چه كسی باید اینجا را افتتاح كند؟
او افزود: چندی پیش در مراسم افتتاحیه كتابخانه اسكندریه مصر، 20 رییس جمهور حضور داشتند و شخص رییس جمهور مصر جزو هیات امنای كتابخانه بود.
مرعشی نجفی در ادامه افزود: به‌عنوان تنها مهمان از خاورمیانه، به دلیل آنكه این كتابخانه در ردیف 10 كتابخانه بزرگ جهان مي‌باشد، شاهد بودم كه آن كتابخانه كتاب چندانی نداشت؛ اما ساختمانی با چنان عظمت به آن اختصاص داده بودند. متاثر شدم كه ما در حوزه‌ی علمیه قم هستیم و یك مرجع یك‌تنه اینجا را ساخته است و تا تهران فاصله بیش از 140 كیلومتر نیست، اما مسؤولی حتا نمي‌تواند برای افتتاح آن بیاید و مقام رهبری شخصا وجهی را برای هزینه‌ی اینجا اختصاص دادند و چندین بار برای دولت نوشتند؛ اما گوش شنوایی نیست. واقعا انسان در مقابل خارجي‌ها چه بگوید؟ حتا یونسكو پیشنهاد اداره‌ی اینجا را داده است و آمادگی آن را دارد كه تمامی هزینه‌های اینجا را تقبل كند؛ به شرط اینكه سیاستگذاری به عهده‌ی این سازمان باشد. آیا صحیح است این كار را انجام دهیم و آنان از پاریس سیاستگذاری اینجا را به عهده گیرند؟ هیچگاه ما آماده‌ی این امر نخواهیم بود، زیرا خلاف منش آن بزرگوار است كه اینجا را برپا كرد.
وی در ادامه گفت: ما از مشكلات دولت مطلعیم و در ساخت این مكان نهایت صرفه‌جویی را به عمل آوردیم؛ به طوری كه با نیم هزینه‌ای كه كارشناسان برای یك متر مربع برآورد مي‌كند، ساخته شد و موجب شگفتی كارشناسان گردید كه با وجود بهترین تجهیزات و بهترین مصالح كمترین هزینه را داشته است. در غیر این صورت، هزینه‌ای 10 برابر به دولت تحمیل مي‌شد.
در جامعه ما به هر امری پرداخته مي‌شود؛ الا مراكز پژوهشی و امثال آن. ما مخالف ورزش و برگزاری میهمانی و كنگره و همایش و ... نیستیم، ما برای اعزام تیم‌های ورزشی همراه با عده‌ی زیادی، همواره امكانات برای رزرو هتل‌های پنج ستاره داریم و در مهماني‌ها مي‌توانیم هزینه رفت و آمد و اقامت میهمانان را بپردازیم و با 20 نوع غذا پذیرایی كنیم و مسؤولی مي‌تواند به بهانه‌ی عیدی در یك جمع 20 نفره به هر شخصی 300 دلار عیدی بدهد؛ ایا اینها ذي‌حسابی ندارند؟ این درد دل‌ها را به چه كسی باید گفت؟
مدیر كتابخانه مرعشی نجفی در ادامه گفت: جالب است بدانید كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مصوبه‌ی شورای عالی فرهنگی موظف است یك نسخه از كتاب‌هایی كه منتشر مي‌شود را در اختیار این كتابخانه و چند كتابخانه‌ی دیگر قرار دهد؛ اما در برابر مراجعه مي‌گویند اگر شمارگان كتاب از 3000 نسخه كمتر باشد به این كتابخانه تعلق نمي‌گیرد، عموما هم كه كتابهای ارزشمند و دست اول كمتر از این شمارگان دارند و ما مجبوریم آنها را با هزینه‌ای گزاف از بازار آزاد تهیه كنیم. این ظلمی به كتابخانه است. بعضی مواقع آرزو مي‌كنم ای كاش این كتابخانه در كشوری دیگر مي‌بود؛ تا ارزش و اعتباری برای آن قایل بودند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo