شهید آوینی

اعتماد به جوانان راه حل مقابله با نفوذ بيگانگان

عليرضا خادم حسيني : «اگر کسي عليه دوست جدّ و جهد کند، اين جهاد نيست؛ بلکه فتنه و اخلال است.» اين جمله فرموده مقام معظم رهبري است. اکنون نياز است در ميدان رزم اقتصادي از جوانان کارآفرين ايراني فعال در زمينه کسب و کارهاي نوپا هم که اقتصاد داخلي را رشد مي‌دهند، حمايت کنيم نه اينکه با آنها جهد کنيم. دشمن و نفوذي جاي ديگري است.

95/09/21

بستر و فضای رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در ایران سال‌های زیادی نیست که از تولدش می‌گذرد و هنوز تا دوران بلوغ راه زیادی در پیش دارد. اما بدون شک این نوع کسب و کارها به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از مهمترین عوامل اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند. واضح است، ایجاد اشتغال، ارتقای فناوری و نوآوری بومی، ایجاد استقلال اقتصادی، جذب سرمایه‌ به همراه انتقال دانش فنی و ... همه اینها محصول کسب و کارهای نوپاست که جوانان با تکیه بر نیروی خلاقیت خود در ایران اسلامی راه‌اندازی کرده یا می‌کنند.
در این سال‌ها جوانان متعهد و پرتلاش دست به خلاقیت‌ها و سازندگی‌هایی زده‌اند که برای رشد و توسعه علمی و اقتصادی کشور کمک قابل توجهی بوده است؛ این جوانان در فضایی که حمایت‌هایی اندک و ناچیز از آن‌ها شده است، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با نگاهی مثبت به فضای اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی و با رویکردی سازنده برای ایران، کسب‌وکارهایی را شکل دهند که امروزه می‌توان ثمره این تلاش‌ها را به‌وضوح دید.
این جوانان پرشور و متعهد به کشور و مردم،‌ تمام همت و تلاششان را به کار گرفته‌اند تا با همراهی هم و با استفاده از خرد جمعی به محدودیت‌ها غلبه کنند و پابه‌پای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و بزرگ و چندملیتی که به هر نحو و شکلی در منطقه و همسایگی ایران حضور پیدا کرده‌اند، به فعالیت بپردازند.
در این مسیر گاهی هم نگرانی‌هایی مطرح می‌شود. نگرانی‌هایی درباره تمرکز کشورهای غربی روی جوانان و زنان ایرانی، تمرکز روی استارتاپ‌ها در ایران و مواردی دیگر که پاسخ دادن به این سوالات و نگرانی‌ها و تعامل درباره آنها برای رسیدن به راه‌حلی سازنده می‌تواند بسیار مفید هم باشد. اما آیا درست است به این بهانه که دشمن روی جوانان و زنان ایرانی تمرکز کرده است، با جوانان و زنان غیور خودمان جهد کنیم؟ به جای جهد از آنها مراقبت دوستانه داشته باشیم.
بی شک در شرایط موجود حمایت همراه با اعتماد به جای تشویش و ایجاد نگرانی و مراقبت به جای تخریب جوانان پاک داخلی و حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا می‌تواند بهترین راه حل باشد.
طبیعی است تا زمانی که دست به کاری جدید و تجربه‌ای ناب نزده باشیم و گام در مسیری نگذاشته باشیم که کسی آن را طی نکرده یا حداقل تعداد کمی گام در آن گذاشته‌اند، نمی‌توان انتظار داشت که مسیر را بهینه و بدون مشکل طی کنیم.
بسیاری از کارآفرینانی که در ایران شروع به پیمودن این مسیرکرده‌اند،‌ با آزمون‌وخطا، هوش و استعداد و تصحیح مسیر خود و در شرایطی بازآفرینی تجربه‌ای بین‌المللی به‌صورت بومی، در حال طی مسیر هستند و برای رسیدن به موفقیت، نهایت تلاش خود را بکار گرفته‌اند.
اشتباهات هم باید تصحیح شود، نه اینکه حسِ ناب جوانان در راه ارزش‌آفرینی و تلاش برای تعالی کشور به یاس و نامیدی تبدیل شود.
چقدر پیش‌آمده که در این چند سال، اشکالات و نقدهایی را که وارد بوده، در یک فضای باز و تعاملی با کارآفرینان جوان ایرانی مطرح کنیم؟ چقدر پیش آمده که رودررو با آن‌ها بنشینیم و حرف‌هایشان را بشنویم و نقدهایمان را به آن‌ها بگوییم؟ چندبار شده آنها را از خطرات بین‌المللی با خبرشان کنیم و شفاف‌سازی کنیم؟ اگر خطری کسب‌وکارشان را تهدید کرد آیا باید این جوانان را از فعالیتشان بازداریم یا بهتر است با روشن کردن مسیر، رسیدن به موفقیت را برایشان تسهیل کنیم؟ این کارآفرینان نسل جوان که ارزش‌های والایی برای ایران و مردم ایجاد کرده‌اند، بیش از هر چیز به امید و اعتماد به ما نیاز دارند؛ نیاز دارند تا در فضایی سازنده و مثبت مشکلات و خطرات را بفهمند و بتوانند با رفع ایرادها و آمادگی برای روبرو شدن با خطرات، بهترین نتیجه را برای ایران و مردمش رقم بزنند.
مقام معظم رهبری درباره جوانان و حرکت نسل جوان فرموده‌اند: «جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگران‌اند و دست آن‌ها کارآمدتر از دست دیگران است. حتی در حرکت انبیای الهی هم – از جمله حرکت صدر اسلام– محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.»
حال که ما با سرمایه‌ای چنین ارزشمند روبرو هستیم، حال که با جوانانی روبرو هستیم که خود را موتور محرکی برای تعالی کشورشان می‌دانند و آنچه رهبر معظم انقلاب هم از جوانان انتظار دارد موجود است،‌ وظیفه بزرگان، اندیشمندان، نخبگان،‌ سیاستمداران و دولتمردان، دلسوزان و همه ما است که از نسل جوان و نخبه که پا در راه پر فراز و نشیب توسعه و پیشرفت ایران اسلامی گذاشته‌اند حمایت کنیم و فضایی امن، همراه با بالندگی و رشد برایشان فراهم کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo