شهید آوینی

اگر سپاه نبود دقیقا کجا بودیم؟!

روز دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سالروز تأسیس سپاه، فرصت مغتنمی برای مرور کارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفرینی‌های آنان در عرصه‌های مختلف در دوران پس از انقلاب است.

95/02/02

روز دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سالروز تأسیس سپاه، فرصت مغتنمی برای مرور کارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفرینی‌های آنان در عرصه‌های مختلف در دوران پس از انقلاب است. سپاه مولود مبارک انقلاب اسلامی است. پاسداران فرزندان انقلابی ملت ایران بوده و هستند. سپاه پاسداران در اولین روزهای پس از انقلاب، در شرایطی شکل گرفت که دشمنان انقلاب ملت ایران و استقلال کشور، تحرکات فراوانی را برای برهم زدن ثبات، آرامش و امنیت کشور شروع کرده بودند. آنان مصمم بودند با به کارگیری تمامی امکانات خود، انقلاب اسلامی را به شکست رسانده، حکومت فروریخته پهلوی را احیا کنند و به قدرت بازگردانند.

در این هنگامه بود که جوانان انقلابی، در مجموعه‌ای به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سامان یافتند و پاسداری از انقلاب را برعهده گرفتند و سپر تمامی حوادث کشور شدند. برقراری نظم و امنیت، مقابله با حرکات خرابکارانه، مقابله با جریان ترور، خنثی‌سازی کودتاها، حضور در مناطق قومیتی که گرفتار غائله‌های تجزیه‌طلبی از سوی جریان‌های ضدانقلابی با حمایت قدرت‌های خارجی شده بودند و حفاظت از شخصیت‌های انقلاب و مسئولان کشور، بخشی از کارنامه سپاه و پاسداران در ماه‌های اولیه تشکیل این نهاد انقلابی است.

به راستی اگر سپاه و بذل جان پاسداران آن در ماه‌های اولیه شکل‌گیری جمهوری اسلامی و دوران پس از انقلاب نبود، جریان ترور و گروه‌های تجزیه‌طلب که از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های امریکا، شوروی، انگلیس، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه برخوردار بودند، چه سرنوشتی را برای ایران اسلامی رقم می‌زدند. اگر سپاه و پاسداران فداکار و جان‌برکف انقلابی نبودند؛ چگونه توطئه‌های دشمنان در کردستان، بلوچستان»، خوزستان، ترکمن‌صحرا و... خاتمه می‌یافت. اگر سپاه و پاسداران نبودند، رهبران انقلاب و مسئولان کشور در برابر نقشه‌های ترور و حذف فیزیکی گسترده و فراگیر، چه سرنوشتی پیدا می‌کردند. آری، این سپاه و پاسداران انقلابی آن بودند که از انقلاب، نظام نوپای جمهوری اسلامی، استقلال کشور و تمامیت ارضی آن در برابر تمامی توطئه‌ها پاسداری کردند. این نقش‌آفرینی‌های سپاه در همان بدو تأسیس، موجب شد تا در اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی این نهاد انقلابی اینگونه قانونی و تثبیت شود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند...»

دشمنان ناکام خارجی انقلاب اسلامی اعم از قدرت‌های جهانی و دولت‌های مرتجع منطقه در به شکست رساندن انقلاب و فرو ریختن جمهوری اسلامی در سال 1359 به توطئه‌ای بزرگ‌تر دست زده و با تحریک، حمایت و پشتیبانی‌های گسترده و بی‌سابقه تاریخی از رژیم بعث حاکم بر عراق، جنگی را به ملت ایران تحمیل کردند. برآورد جنگ‌آفرینان از قدرت دفاعی ایران، این بود که جمهوری اسلامی به خاطر نوپا بودن و شرایط کشور در دوران پس از انقلاب، ضعیف بوده و با یک تهاجم فرو خواهد ریخت. براساس همین برآورد بود که صدام تصور فتح دو، سه ماهه تهران را داشت، اما با شروع جنگ تحمیلی، پاسداران انقلاب اسلامی لباس جهاد بر تن کرده به گونه‌ای در مقابله با متجاوزان حماسه‌آفرینی کردند که جنگ تحمیلی به دفاع مقدس تبدیل شد.

همین نقش‌آفرینی‌ها و حماسه‌آفرینی‌های پاسداران انقلاب موجب شد حضرت امام خمینی‌(ره)، آن جمله تاریخی را مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» بر زبان آورند.

رشادت‌ها، فداکاری‌ها، شهادت‌های مظلومانه پاسداران در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب به ویژه در کردستان و جنگ تحمیلی سبب شد حضرت امام(ره) در وصف مظلومیت این مجاهدان و مدافعان انقلاب و کشور، در خلال جنگ تحمیلی خطاب به پاسداران بفرمایند: «شما آیینه مجسم مظلومیت‌ها و رشادت‌های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و هم‌سنگران و فرماندهان و مسئولان بیداردلانی بوده‌اید که امروز در قرار محضر حق مأوا گزیده‌اند.»

نقش‌آفرینی‌های سپاه در راستای دفاع از انقلاب، به جنگ تحمیلی ختم نشد. در خلال جنگ تحمیلی، هواپیماربایی و برهم زدن امنیت پرواز در ایران اسلامی، در دستور کار سازمان‌های ترور و حامیان آنان قرار گرفت. حضرت امام(ره) با واگذاری مسئولیت برقراری امنیت پروازها به سپاه، این نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد. پاسداران جان‌برکف، با فداکاری‌ها و هوشیاری‌ها، امنیت خطوط هوایی در تمامی پروازهای داخلی و بین‌المللی را به بهترین وجه تأمین کردند. دشمنان ناکام بعد از جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی به راه انداختند. سپاه با ورود به عرصه سازندگی خوش درخشید و دشمنان را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام ساخت. درخشش سپاه و پاسداران در عرصه مقابله با دشمنان در عرصه جنگ نرمی که آنان به کمک جریان‌های منحرف و ضدانقلاب داخلی علیه انقلاب اسلامی همانند فتنه 88 به راه انداختند، برگ زرین دیگری از کارنامه این نهاد انقلابی و نیروهای جان‌برکف و مخلص آن است.

با شکل‌گیری توطئه‌های منطقه‌ای علیه جریان مقاومت، بیداری اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی نظام سلطه با محوریت امریکا، باز این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با حضوری هوشمندانه در صحنه‌های مختلف و میدان‌های پرخطر، از عزت ملت، استقلال کشور و انقلاب اسلامی دفاع کرد. امریکایی‌ها تحت مبارزه با تروریسم، به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند؛ لکن هدف اصلی آنان ایران بود. سپاه پاسداران در به شکست رساندن امریکایی‌ها در پی این تجاوزهایش خصوصاً در عراق، کارنامه درخشانی در تراز درخشش در دفاع مقدس دارد. اگر امریکایی‌ها در عراق به اهداف خود می‌رسیدند، دست‌اندازی آنان به سمت ایران با استفاه از ابزار نظامی آسان‌تر می‌شد.

آری، این سپاه و فرماندهان کارآزموده آن و نیروی قدس پرافتخارش بودند که توانستند ماشین جنگی امریکا را در عراق متوقف سازند و از ادامه حرکت بازدارند. امریکایی‌های شکست خورده در صحنه‌های افغانستان و عراق، برای تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران و مقابله با نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی، به رژیم صهیونیستی مأموریت نابودی حزب‌الله لبنان را دادند، اما سپاه پاسداران با ایستادن تمام‌قد در کنار حزب‌الله و در ادامه آن در کنار گروه‌های مقاومت فلسطینی، نقش برجسته‌ای در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، هشت روزه و 51 روزه ایفا کرد و توطئه‌های امریکایی- صهیونیستی و عربی علیه مقاومت را درهم شکست و در نهایت در توطئه جنگ‌های نیابتی نظام سلطه و متحدانش با استفاده از گروه‌های تکفیری و بحران‌آفرینی در سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه با هدف فرو ریختن محور مقاومت و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، باز هم این سپاه پاسداران بود که به نمایندگی از ملت انقلابی ایران، با حضور در صحنه‌های پرخطر، دفاع جانانه‌‌ از عزت مسلمین، استقلال و امنیت ایران را برعهده گرفت. دلیل عصبانیت‌ها و تهاجم‌های نظام سلطه و متحدانش علیه سپاه را باید در همین کارنامه سراسر افتخار این نهاد انقلابی جست‌وجو کرد.

منبع:بسیج پرس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo